Tento informační portál slouží primárně k soustředění zásadních informací o postupech přístrojového přiblížení vrtulníků Point in Space (PinS) a o nízkých letových tratích Low Level Routes (LLR). Část jeho obsahu je také věnována samotnému projektu, v rámci kterého probíhají práce na implementaci PinS a LLR do českého leteckého prostředí. Obsah portálu cílí na každého jedince se zájmem dozvědět se více o tomto tématu. Slouží tedy nejen jako osvěta širší veřejnosti, ale také jako příručka pro odbornou komunitu s problematikou již blíže seznámenou.
Řešitelský tým projektu zaměřeného na problematiku PinS a LLR:
Projekt řešen za podpory TAČR v programu DOPRAVA2020+ (CK01000031)
Point in Space jsou specifické postupy příletů a odletů, které jsou navrženy pouze pro vrtulníky. Tyto postupy jsou založeny na myšlence navedení vrtulníku do nebo z určitého předem definovaného bodu v prostoru za meteorologických podmínek pro let podle přístrojů, IMC (Instrument Meteorological Conditions). Podle tohoto bodu v prostoru dostaly postupy své jméno – Point in Space, zkráceně PinS.
Postupy PinS jsou založené na konceptu PBN (Performance Based Navigation), konkrétně na navigační specifikaci RNP (Required Navigation Performance). Na základě publikovaných minim je možné postupy PinS dále rozdělit do dvou kategorií, na:
K dosažení potřebné navigační přesnosti se využívá družicová navigace GNSS (Global Navigation Satellite System), a to včetně evropského augmentačního systému EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service). Využití družicové navigace eliminuje potřebu výstavby pozemních navigačních prostředků a významně tak přispívá k minimalizaci hodnoty provozních nákladů.
Přiblížení i odlet PinS je možné implementovat ve 2 variantách, kterými jsou: přiblížení/odlet PinS s postupem „pokračujte vizuálně“ a přiblížení/odlet PinS s postupem „pokračujte podle VFR“. V obou případech se každá varianta těchto postupů skládá z úseku vizuálního a úseku přístrojového.
Přiblížení PinS s postupem „pokračujte vizuálně“
Jde o postup využívaný pro heliporty nebo místa přistání, které jsou podle dokumentu ICAO Annex 14 Volume II klasifikovány jako nepřístrojové. Před dosažením bodu MAPt (Missed Approach Point) nebo nejpozději v něm pilot ověří, zdali je schopen vidět místo přistání nebo s ním spojené referenční body. Pokud ano, vrtulník je veden z bodu MAPt na FATO (Final Approach and Take-Off Areas) podle pravidel IFR (Visual Meteorological Conditions nemusí být splněny). Jednotlivé úseky přiblížení PinS s postupem „pokračujte vizuálně“ jsou vždy vztaženy k bodu nezdařeného přiblížení (MAPt). Přístrojový úsek PinS může být publikován s minimy LNAV nebo LPV a pro každé z těchto minim platí jiná pravidla pro získání vizuální reference (viz obrázek).
Přiblížení PinS s postupem „pokračujte podle VFR“
Jedná se o postup využívaný pro heliporty, potažmo místa přistání, které by nemusely vyhovovat standardům nepřístrojových heliportů podle ICAO Annex 14 Volume II. Přístrojová část přiblížení je shodná s postupem „pokračujte vizuálně“, liší se pouze kritéria rozhodnutí v bodě MAPt. Před a nejpozději v bodě MAPt, musí pilot rozhodnout, zdali jsou dodrženy VMC podmínky stanovené provozovatelem pomocí identifikace stanovených referenčních bodů. Pokud jsou VMC podmínky splněny, pilot přejde z letu podle pravidel IFR do letu podle pravidel VFR. V této vizuální části není zajišťován odstup od okolních překážek (viz obrázek).
Následující materiály Vám poskytnou doplňující informace k problematice PinS:
Koncept nízkých letových tratí, Low Level Routes (LLR), doplňuje návrh realizace postupů Point in Space. Tratě LLR jsou považovány za IFR letové tratě navrhovány v nízkých letových výškách, které jsou určeny pouze k provozu vrtulníků. Tyto tratě mohou sloužit ke spojení počátečních a koncových bodů přístrojového přiblížení Point in Space mezi sebou nebo k propojení PinS příletů a odletů s již existujícími tratěmi.
Nízká nadmořská výška LLR umožňuje jak snížení doby letu, tak i snížení rizika vzniku námrazy, která se v případě provozu vrtulníků považuje za jeden z nejvíce ohrožujících prvků letu. Tyto tratě však mnohdy vzhledem k jejich nízké výšce, spadají do neřízeného vzdušného prostoru třídy G, což může přinášet riziko kolizních situací s lety všeobecného letectví, jejichž provoz je v takovém prostoru rozšířený.
Vzhledem k optimalizaci záboru vzdušného prostoru je žádoucí publikovat tyto tratě s co nevyšší požadovanou navigační výkonností. S navigační specifikací RNP 0,3 se však pojí i povinné zajištění „on-board performance monitoring and alerting capability“ pro IFR vrtulníky, které umožňuje posádce včas detekovat, jestli je navigační výkonnost splněna. Tratě LLR mohou být publikovány buďto jako jednosměrné nebo v případě zajištění dostatečného vertikálního rozstupu jako tratě obousměrné.
Následující materiály Vám poskytnou doplňující informace k problematice LLR:
Postupy PinS společně s tratěmi LLR nacházejí své využití především u vrtulníkové letecké záchranné služby (LZS), kde umožňují rychlý, bezpečný a efektivní let i za zhoršených meteorologických podmínek. Postupy mohou být využity jak pro primární akutní lety, například záchranné nebo pátrací akce do terénu, tak pro plánované sekundární lety mezi dvěma zdravotnickými zařízeními. LZS však nemusí být jediná oblast, která z výhod PinS a LLR těží, stejně dobře ji mohou využít i další složky Integrovaného Záchranného Systému (IZS), jako je kupříkladu Policie ČR (PČR).
V Evropě byly postupy PinS prvně implementovány na heliportu Fakultní nemocnice v Bernu pro švýcarskou leteckou záchranou službu Rega, která se ve Švýcarsku dále také účastnila zavádění tratí LLR. Momentálně jsou postupy PinS a LLR zaváděny například také pro leteckou záchrannou službu BSAA ve Švédsku, kde bylo vybráno celkem 6 lokalit, které nyní díky PinS postupům a tratím LLR umožňují propojení třech švédských zdravotnických regionů. V roce 2021 probíhala testovací fáze postupů také v ČR, konkrétně na pražské Fakultní nemocnici Motol, která se tak stala prvním místem v ČR s tímto zavedeným postupem a také jedním z několika v Evropě. Testovací provoz na FN Motol probíhal od 27. 2. 2020 do konce roku 2021.
Implementace PinS v ČR je aktuálně ve fázi tvorby studie proveditelnosti. Hlavní přínos zavedení postupů PinS byl shledán v optimalizaci proveditelnosti sekundárních letů HEMS a také v proveditelnosti letů na hranici minim VMC.
Projekt výzkumu a vývoje, který se problematikou implementace PinS a LLR v ČR zabývá, má svůj kompletní název: Inovativní způsob navigace vrtulníků letecké záchranné služby v České republice s využitím GNSS, postupů Point in Space a tratí Low Level Routes.
Poskytovatelem podpory projektu je Technologická agentura ČR a řešen je v období 03/2020 – 02/2023 v rámci programu: DOPRAVA2020+.
Koordinátorem a hlavním řešitelem projektu je Ústav letecké dopravy Fakulty dopravní ČVUT, spoluřešiteli projektu jsou GNSS Centre of Excellence, z.s.p.o. a DSA, a.s.
Hlavním cílem projektu je zhodnocení proveditelnosti, bezpečnosti a ekonomické náročnosti využití postupů přístrojového přiblížení a traťových letů založených na GNSS pro lety IZS v ČR. Mezi dílčí cíle projektu patří:
Chcete-li se o problematice PinS a LLR dozvědět více, můžete kontaktovat členy řešitelského týmu:
Rok dokončení studia:
2018
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Zájem o práci v letectví, rozšíření znalostí.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Studium mi poskytlo široké spektrum znalostí z různých předmětů a to nejen zaměřených přímo na letectví, ale i například na statiku, kinematiku a dynamiku a další. Velkou výhodou je posléze v technickém oboru absolvování předmětů o materiálech. Nedílnou součástí studia TUL je možnost vzdělávat se dle Part 66 a v konečném důsledku po absolvování praxe získat průkaz B1/B2 pro vykonávání údržby.
Kde současně pracujete?
Czech Airlines Technics a.s.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Manažer těžké údržby letadel
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studium na ÚLD jsem získal obrovskou výhodu v práci v oboru. Vědomosti a znalosti, které mi konkrétně ÚLD a obecně FD ČVUT daly, jsou svým způsobem nenahraditelné. Ať budete pracovat přímo v provoze nebo kanceláři, tato škola Vás připraví na první vstup do opravdového letectví. Další rozvoj bude již jen na Vás samotných a Vaší píli se zlepšovat.
Rok dokončení studia:
2021
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Dopravní tématika mě baví celkově, letectví je má záliba již od mala a líbí se mi kombinace technických aspektů letectví s provozem (letiště, řízení letového provozu).
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Studium mi umožnilo mít široký rozhled do všech oblastí letectví (od základních technických parametrů dopravních letadel, přes provoz a legislativu až po ekonomiku letecké dopravy), možnost studovat leteckou dopravu v zahraničí a zlepšit si angličtinu. Též možnost podílet se na výzkumných činnostech.
Kde současně pracujete?
Ministerstvo dopravy – Odbor civilního letectví – Oddělení leteckého provozu, techniky a rozvoje
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Veškerá agenda kolem provozní bezpečnosti (safety) – správa leteckých předpisů, příprava Státního programu a Státního plánu bezpečnosti, plnění či distribuce požadavků ICAO a EASA, účast na mezinárodních konferencích, účast na jednáních týkajících se rizikových oblastí leteckého provozu, řešení auditů a pomáhání s různými technickými a provozními záležitostmi letectví.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studentům se široký rozhled v letectví vždy hodí, i když je k tomu v praxi obvykle vyžadována hlubší znalost určité oblasti. Doporučuji vyjet na studium do zahraničí, obohatí to člověka po všech stránkách. A z brigády v provozu lze v budoucnu také čerpat.
Rok dokončení studia:
2014
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Je to prestižní pražská technická škola, kde byla možnost studovat obor Profesionální pilot.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Získal jsem přehled o nových trendech a systémech v letecké dopravě. Dále mám přehled i v dalších dopravních oborech, který mi může posloužit jako záloha v případě ztráty hlavního zaměstnání. Příprava na zkoušky na VŠ mě naučila se připravovat následně i na letecké přezkoušení.
Kde současně pracujete?
Smartwings a.s.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Kapitán Boeingu 737
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Každý, kdo na sobě pracuje a dá do toho vše, si splní svůj sen.
Rok dokončení studia:
2021
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
FD ČVUT nabízelo skvěle zkonstruovaný studijní plán nejen v oboru letecká doprava, ale také v oboru profesionální pilot, který mě velice zaujal a stanovil mi jasný cíl pro moji budoucnost – stát se za pomoci studia na FD ČVUT profesionálním pilotem a splnit si tím sen, což se mi podařilo.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Studium mi toho přineslo spoustu – primárně potřebné vědomosti a dovednosti potřebné k bezpečnému pilotování letadel, ale také poctivý a pozitivní přístup k učení a celému oboru obecně. Naučil jsem se respektu vůči svým kolegům a hlavně vůči zkušenějším učitelům/instruktorům. To, co jsem se naučil při studiu na FD ČVUT, hrálo klíčovou roli při hledání a udržení vysněné práce v letectví.
Kde současně pracujete?
LOT Polish Airlines – polská národní letecká společnost s bází na letišti Fryderyka Chopina ve Varšavě
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Kopilot úzkotrupého dopravního letounu Embraer 170/190 na krátkých a středních evropských trasách
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studujte to, co Vás baví. To, co se může zdát těžké, se stává jednoduchým, když Vás studium zajímá a máte jasný cíl, každý úspěšný zápočet a zkouška Vás přibližuje k tomuto cíli. Studium na FD ČVUT je tím ideálním krokem k vysněné kariéře.
Rok dokončení studia:
2010
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Celoživotní nadšení do letecké dopravy a letadel mě přivedlo na půdu ČVUT, které je zárukou celosvětové prestiže a známé kvality. Fakulta dopravní s obory nabízející bližší studium letecké dopravy pak byla logickou volbou.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Diplom z ČVUT má sám o sobě velkou váhu a absolventům pomůže v upoutání budoucích zaměstnavatelů. Samotný diplom, ale nezaručí, že je student/absolvent konkurenceschopný. Možnost studia v zahraničí dodalo mému vzdělání ještě dodatečné znalosti i schopnosti. Znalost cizího jazyka a zkušenost studia v zahraničí je jednou z hlavních výhod, kterou jsem si do pracovního života odnesl. Nicméně i soustavné studium, které považuji za obtížnější ve srovnání s jinými VŠ, dodá studentům potřebné schopnosti neztratit se na trhu práce.
Kde současně pracujete?
V současné době se zabývám prací v letecké dopravě na více frontách. Hlavní pracovní pozicí je Senior Account Manager Czech Republic pro leteckou společnost Qatar Airways. Ve volném čase působím jako Flight Instructor v Aviatickém klubu v Roudnici nad Labem.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Hlavní činností pro leteckou společnost Qatar Airways je rozvoj korporátního segmentu Qatar Airways na českém trhu a celková reprezentace aerolinky a značky Qatar Airways v České republice na obchodní úrovni. Jako Flight Instruktor učím budoucí pilotky a piloty v kurzech PPL a PPL Night.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studujte v zahraničí, nečekejte na lepší příležitost, sbalte kufry a odjeďte např. i v bakalářském nebo magisterském ročníku. Nezahlťte se plány, buďte spontánní, vypijte o 2 piva míň než ostatní a jděte z hospody domů dřív. Víc spěte a víc se učte. Buďte kreativní a “jděte do toho”.
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Komplexní příprava pro zaměstnání profesionálního pilota. Získal jsem výrazně větší a komplexnější znalosti o letectví v porovnání s jinými programy integrovaného výcviku, ovšem že cenu větší obtížnosti studia a větších časových nároků.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Diplom z ČVUT má sám o sobě velkou váhu a absolventům pomůže v upoutání budoucích zaměstnavatelů. Samotný diplom, ale nezaručí, že je student/absolvent konkurenceschopný. Možnost studia v zahraničí dodalo mému vzdělání ještě dodatečné znalosti i schopnosti. Znalost cizího jazyka a zkušenost studia v zahraničí je jednou z hlavních výhod, kterou jsem si do pracovního života odnesl. Nicméně i soustavné studium, které považuji za obtížnější ve srovnání s jinými VŠ, dodá studentům potřebné schopnosti neztratit se na trhu práce.
Kde současně pracujete?
Cirrus Aircraft LKPM, zatím v jednání, nástup leden 2023
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Výcvik a standardizace pilotů na letounech cirrus.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studium na ULD mi dalo dobrý rozhled ve všech oblastech létání. Nedovedu si představit lepší způsob, který by mě připravil pro zaměstnání v letectví. Ikdyž to není nejsnazší, nejkratší nebo nejlevnější cesta k profesionálnímu létání, jsem přesvědčený, že to byla ta nejlepší. Potvrzuji, že titul z fakulty dopravní má u zaměstnavatelů váhu.
Rok dokončení studia:
2019
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Zájem o letectví a inovativní technologie.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Získal jsem znalost fungování letadlových systémů a základní znalost fyziky.
Kde současně pracujete?
Pracuji v PBS Group – výrobce proudových motorů primárně pro UAV v obranném průmyslu.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Mou rolí je strategický rozvoj obchodu.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Choďte na zajímavé přednášky i když nejsou povinné (asi?). Nebudete si muset doplňovat vzdělání během práce, pak už to tolik neleze do hlavy :)
Rok dokončení studia:
2015
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Svět letectví mě vždy fascinoval a bavil.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Schopnost naučit se v krátkém čase mnoho informací, práce s programem AutoCAD, prohlubování znalosti prostředí letiště, leteckou frazeologii apod.
Kde současně pracujete?
Na pozici letištního inženýra v organizační jednotce Letecký provoz ve společnosti Letiště Praha a.s.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Dříve jsem měl na starosti různá provozní opatření a rozvoj týkající odbavovacích ploch, TWY a RWY a zároveň oblast terminálů. Dnes jsem již zaměřen ve větší části na oblast terminálů a mám na starosti/podílím se na:
– optimalizaci stávajících prostor pro cestující, optimalizaci postupů a zavádění nových technologií za oblast leteckého provozu v terminálech;
– rozvoj terminálů (např. plánované dostavba Terminálu 2);
– zajištění leteckého provozu během stavebních úprav v terminálech;
– metodickou činnost týkající se provozu terminálů (např. provoz nástupních mostů a další);
– nastavení kapacit letiště na jednotlivé letové sezony;
– řešení a prevence nenadálých/nestandardních provozních situací, které nastanou, nebo by mohly nastat, z hlediska odbavení cestujících.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Pozemního a létajícího personálu bude v následujících letech nedostatek, tak nemusíte mít obavy z budoucího uplatnění.
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Protože mi umožnilo získat, co jsem pro svou činnost potřeboval
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
ATPL(A) frozen a znalosti v oboru nad rámec běžného získávání průkazů
Kde současně pracujete?
Jako první důstojník na letounu kategorie light jet v business aviation
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Létání ve společnosti provozující obchodní leteckou dopravu
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Ač má studium přirozeně určité rezervy a určitě existuje prostor pro zlepšení, vyplatí se hledat pozitiva, snažit si pro sebe vzít co nejvíc a načerpat vědomosti z výkladu vyučujících a lidí z oboru, ikdyž to zní jako klišé, jsou to právě ty, které z vás udělají vzdělané lidi, se kterými se budou jiní profesionálové rádi bavit a díky nimž budete respektováni či vyhledáváni
Rok dokončení studia:
2019
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Nejpřímější cesta, jak se stát pilotem.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Všeobecný přehled v evropském letectví, schopnost rychle provádět matematické výpočty z hlavy v kokpitu letadla za letu, znalosti přístrojů a systémů letadla, znalost legislativy a předpisů.
Kde současně pracujete?
Flight instructor ve společnosti DSA
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Poskytování výcviku novým pilotům – studentům ČVUT a dalším
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Makejte na sobě a svět vám bude otevřen
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybrala studium na ÚLD?
Studium na ÚLD FD ČVUT jsem si vybrala především kvůli zájmu o obor letecké dopravy.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Kromě získaných znalostí v oblasti letecké dopravy mi studium celkově rozšířilo schopnost získávat a analyzovat potřebné informace a umět kritickým způsobem přistupovat k řešení zadaných problémů.
Kde současně pracujete?
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Pracuji na pozici specialista bezpečnosti a spolehlivosti a hlavní pracovní náplní je především tvorba bezpečnostních analýz u konkrétních systémů. Zahrnuje však celou řadu dalších činností včetně vyhodnocování dat z provozu letounů apod.
Co byste vzkázala budoucím/současným studentům?
Současným i budoucím studentům bych vzkázala, aby maximálně využívali příležitosti, které se jim během studia naskytnou, a to především pokud je možnost podívat se do praxe, spolupracovat s firmami formou stáží či brigád apod. Otevře se jim tak možnost již během studia najít potenciální budoucí zaměstnání, nebo alespoň získat potřebné zkušenosti, které v budoucnu zcela jistě uplatní.
Rok dokončení studia:
2011
Proč jste si vybrala studium na ÚLD?
Chtěla jsem létat, ale nakonec jsem musela svůj let „přeplánovat“, což v rámci FD tehdy šlo a byla to jediná možnost, jak u letadel zůstat a jsem za to moc ráda.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Teoretický základ pro získání zkušeností v praxi, schopnost orientace v dané problematice.
Kde současně pracujete?
Aeropartner a.s. – jde o soukromou leteckou společnost s letitou praxí, mnoha bezpečně odlétanými hodinami a širokým portfoliem nabízených služeb.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Auditor a legislativec
Co byste vzkázala budoucím/současným studentům?
Nikdy to nevzdávejte, i když let životem neprobíhá zcela podle Vašich představ.
Rok dokončení studia:
2013
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Chtěl jsem studoval letectví
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Obecný přehled v letectví, spolupráci v týmu, zpracování dat/informací pro další použití
Kde současně pracujete?
1. Smartwings, a.s. – Vedoucí navigačního oddělení
2. Smartwings, a.s. – F/O B737
3. JetForTrip, s.r.o. – Accountable Manager a CTKI
Jaká je Vaše pracovní náplň?
1. vedení týmu, zajišťování standardizace, výcvik pozemního i letového personálu, supervize plánování letů, práce s ATC FPL
2. bezpečné provedení letu a další činnosti spojené s provedením a monitorováním letu
3. Řízení nové BA společnosti, komunikace s UCL, zajištění všech bezpečnostních a ekonomických standardů. Zajištění odborné úrovně při teoretických výcvicích od PPL do ATPL, jak pro letouny, tak pro vrtulníky.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Nebojte se využívat nabídek a zároveň nečekejte, že vám něco spadne samo do klína. Fakulta dopravní je dobrá škola, ale někdy musíte sami vyvinout úsilí, abyste dostali více. Naučte se pracovat s výzvami, pokud na to máte aspoň trochu času. Nemáte většinou co ztratit.
Rok dokončení studia:
2016
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Po Bakalárskom štúdiu v Košiciach mi to prišla ako jediná dobrá možnosť
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Celkovo štúdium naplnilo asi to čo by malo. A to je poskytnúť kvalitný priestor, kde sa človek zoznámi s ľuďmi z odboru. Čo sa týka samotnej výuky tak to samozrjeme záleží od vyučujúcich. Čo si ale pamätám tak ma trochu mrzelo, že niektoré predmety boli až príliš koncentrované na každý druh dopravy (automobilová, autobusová, vlaková) len nie na leteckú dopravu
Kde současně pracujete?
F AIR
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Ridatieľ pobočky, letecký inštruktor
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Nikto Vám nič nedá a ak chcete byť úspešný treba pracovať veľa, tvrdo a dlho. Ja osobne využívam každý aspekt štúdia, ktoré mi bolo na škole dopriate. Či už sa jednalo o letecké predmety, ekonomické, alebo manažérske a podobne. Človek nikdy nevie čo sa mu hodí a je viac pravdepodobné, že vedomosti/informácie sa v budúcnosti hodia. A posledná dôležitá vec je, treba cestovať a pracovať v zahraničí. Čím viac, tým lepšie.
Rok dokončení studia:
2009
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Osobní zájem o problematiku letecké dopravy
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Základní znalosti v oblasti, přehled, orientaci ve zdrojích informací, pracovní příležitosti.
Kde současně pracujete?
Řízení letového provozu
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Integrace dronů do vzdušného prostoru ČR a vše s tím související.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Studium je jen prvním krokem, ale tím naprosto zásadním! Vzdělání je poklad, který Vám nikdo nikdy nevezme. Vzdělání je jedním z hlavních faktorů, který ovlivňuje výši vaší mzdy.
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Po absolvování střední školy, bylo mým cílem dosáhnout kvalitního vzdělání v oblasti techniky. Absolvování studia na ÚLD FD ČVUT mi přišlo jako ideální prostředek jakým dosáhnout vzdělání v letectví, které považuji ze velice zajímavou a perspektivní oblast.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Přehled a obecně povědomí o oblasti letectví a všech jeho různých odvětvích. Díky tomu bylo možné již během studia zjistit pro jaké oblasti by budoucí absolvent mohl mít největší předpoklady a těm se díky projektovému zařazení věnovat blíže již během studia. A samozřejmě spoustu informací a znalostí, které je možné využít v praxi.
Kde současně pracujete?
Pozice CAMO Inženýr ve společnosti ABS Jets, a.s. na oddělení CAMO, které se konkrétně zabývá řízením zachování letové způsobilosti v sektoru privátního letectví.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Pozice CAMO Inženýra obnáší všechny úkony, které mají za cíl řídit zachování letového způsobilosti letadel. Tyto úkony se skládají např.:
Sledování limitů, životností a příkazů k zachování letové způsobilosti.
Kontroly dokumentace, stavu letounu a vytváření programu údržby a zajištění jeho plnění. Zastupování při jednání s leteckými úřady.
A samozřejmě další povinnosti a činnosti vyplývající z kompetencí oddělení CAMO dle Nařízení Komise (EU) č. 1321/2014 (Part-CAMO).
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Že čím více se budou studiu věnovat, tím lehčí pro ně může být vstup na trh práce. A zároveň, že každá získaná informace může být v budoucnu užitečná, i přesto, že to tak na první pohled nemusí z počátku vypadat.
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybrala studium na ÚLD?
Zájem o letectví a techniku obecně.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Obecný přehled o letectví, jeho částí a fungování jako celku. Z projektového hlediska poté více konkrétně bezpečnost letového světa.
Kde současně pracujete?
Současně pracuji na oddělení logistiky v Aero Vodochody, které se zabývá výrobou technické dokumentace, školících materiálů, pozemním vybavením a celým procesem Integrated Product Support.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Moje pracovní náplň jako analytika provozu jsou činnosti týkající se CAMO jednoho z našich zákazníků. Současně s těmito činnostmi se také podílím na logistických analýzách ohledně pracnosti údržby nebo např. spotřebního materiálu.
Co byste vzkázala budoucím/současným studentům?
Vzkázala bych, že i přes to, že cesta k letectví je trnitá, a jeho svět je velmi specifický svou náročností, práce v něm (pokud o to někdo stojí) je ohromně naplňující a krásný pocit.
Rok dokončení studia:
2017
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Prepojenie na odborníkov z praxe
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Kvalitný teoretický základ, dobré kontakty do odbornej spoločnosti
Kde současně pracujete?
ABS Jets, Operation control center
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Flight Dispatcher
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
VŠ má z prioritného hľadiska dať študentom kvalitný teoretický základ a zoznámiť/kontaktovať s profesionálmi v obore. Pri presune do praxe už študent má prehľad o možnostiach na trhu a profilovať sa na svoju záujmovu oblasť
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Když jsem nastupoval na FD, tak jsem ještě nebyl úplně rozhodnutý pro leteckou dopravu. Zaujaly mě ještě inteligentní transportní systémy. Nakonec jsem se rozhodl pro ÚLD a leteckou dopravu, protože mi umožnila v rámci projektu se zaměřit na oblasti, které mě zajímají – ekonomiku a provoz letecké dopravy.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Kromě hard skills ve formě teoretických a praktických znalostí v oboru mi poskytlo studium také rozvoj soft skills. V různých semestrálních projektech jsem rozvíjel své prezentační dovednosti, schopnost pracovat samostatně i v týmu, odolnost vůči stresu a mnoho dalších. Musím také zmínit své zahraniční studijní pobyty v programu Erasmus+, které dále prohloubily mé hard i soft skills. Za důležité taktéž považuji navazování kontaktů během studia jak na ÚLD, tak v zahraničí, protože tito lidé budou poté pracovat v širokém spektru oblastí letecké dopravy a může se hodit jejich pomoc při řešení problému v budoucnu.
Kde současně pracujete?
V současné době pracuji na Letišti Václava Havla Praha na oddělení rozvoje leteckého obchodu. Kromě zajišťování nových leteckých spojení na pražské letiště se spolu s kolegy staráme také o cenovou politiku letiště z leteckých výnosů, airline marketing, key account management a zpracováváme prognózy a plány provozu letiště.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Mojí hlavní pracovní náplní je rozvoj nových leteckých spojení z Prahy a naplňování dlouhodobě strategie letiště. Konkrétněji mám na starost region Europe West, kam spadají téměř všichni tzv. full-service dopravci v Evropě, a navíc mám na starost vietnamský trh. Pro rozvoj nových spojení, ať už se jedná o novou destinaci, frekvenci, nového dopravce anebo změnu typu letadla, je potřeba aktivně vyhledávat možnosti na trhu, připravit si podklady na jednání a následné jednání s dopravci. Dále zpracovávám prognózy a plány provozu u svých dopravců. Také se podílím na tvorbě letištního ceníku a incentivního programu, zpracovávám různé tržní analýzy a srovnávací studie. V neposlední řadě s kolegy každoročně reprezentujeme letiště na evropských a celosvětových konferencích ohledně rozvoje letecké dopravy.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Aby během svého studia alespoň jednou vyjeli na zahraniční studijní pobyt, protože je to jedinečná příležitost, která je posune po osobní i profesní stránce.
Rok dokončení studia:
2021
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Pragmatická úvaha. ČVUT FD je v ČR jediná možnost (nebo za mých časů byla), přes kterou se lze stát pilotem v integrované formě. V jednom „all-in-one balíčku“ lze získat VŠ titul, ATPL teorii a ve spojení s leteckou školou licenci obchodního pilota.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Ucelený základ napříč celým leteckým průmyslem.
Kde současně pracujete?
Jako FO na letounu B737.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Bezpečně a efektivně přepravit cestující z místa A do místa B.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Cesta je trnitá a náročná. Nevzdávejte se.
Rok dokončení studia:
2015
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Zájem o letectví
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Studium přineslo základní všeobecný přehled o letectví a hlavně titul, bez kterého se na některá tabulková místa nelze dostat.
Kde současně pracujete?
Pracuji pro ŘLP, oddělení letového ověřování. Sídlíme v hangáru B na pražském letišti. Pan Pleninger se mohl loni na podzim seznámit s naším pracovištěm spolu se studenty.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Jakožto inspektor kalibrace provádím letová ověření leteckých pozemních zařízení na palubě kalibračních letadel B300 v ČR a zahraničí.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Choďte i na ty nudné a zdánlivé nezáživné přednášky, cvičení, semináře. Životní a pracovní cesty jsou opravdu nevyzpytatelné.
Rok dokončení studia:
2022
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Jednoznačně kvůli studijnímu oboru.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Všeobecný rozhled v letectví a technologiích s ním spojených.
Kde současně pracujete?
Letiště Praha a Czech Airlines Handling
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Administrativa a dohled na pozemní provoz
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Pokud mají opravdový zájem o letectví, aby se do něj snažili pracovně zapojit již v průběhu studia. Zveřejňování nabídek práce/brigád ústavem na FB či nástěnce je přínosné. Ještě více předávání zkušeností od vyučujících.
Rok dokončení studia:
2011
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Z mého pohledu studium atraktivního technického oboru
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Zcela jistě výborný základ nejen teoretický pro mou současnou pracovní pozici
Kde současně pracujete?
ABS Jets, oddělení plánování letů – dispečink
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Vedoucí oddělení – příprava, plánování a monitorování letů
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Má smysl pokračovat pracovně v oboru, který jsem studoval
Rok dokončení studia:
2018
Proč jste si vybrala studium na ÚLD?
Přála jsem si vystudovat leteckou dopravu. Jiná kvalitní škola tedy nepřicházela v úvahu.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Perfektní přehled o letecké dopravě (dokumentace, CNS systémy, technologie v letadlech), ale zároveň mi to dalo i všeobecný přehled o jednotlivých oborech z jiných fakult (technické kreslení, statika, elektrotechnika)
Kde současně pracujete?
ABS Jets – operations dispatcher
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Kompletní letová příprava na lety naší i externí flotily (zařízení služeb přeletových i přistávacích povolení, předletová příprava – kontrola počasí, NOTAMů a nakonec samotné plánování a podání FPL
Co byste vzkázala budoucím/současným studentům?
Vydržte to, vyplatí se to ;-)
Rok dokončení studia:
2010
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Zájem o techniku a letectví.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Analytické myšlení, práce v týmu, pochopení složitých systémů.
Kde současně pracujete?
ČSOB Banka
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Manažer controllingu.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
V dnešní době se budete učit celý život nové znalosti a obory. Dělejte především to, co váš baví a nebojte se změn. Zaměřte se na to, v čem jste nejlepší a úspěch si vás najde.
Rok dokončení studia:
2023
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Navázal jsem na studium střední školy SPŠD Masná.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Úvod do problematiky přehledových systémů.
Kde současně pracujete?
ERA a.s.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Školení zákazníků pro práci s dodávaným systémem.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Ať si studium především užijí.
Rok dokončení studia:
2023
Proč jste si vybrala studium na ÚLD?
Hledala jsem VŠ se zaměřením na leteckou dopravu a náplň studia na FD moje požadavky splňovala.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Teoretický základ v různých oblastech letectví.
Kde současně pracujete?
V Czech Airlines Technics zajišťující údržbu letadel.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Plánování a koordinace údržby letadel.
Co byste vzkázala budoucím/současným studentům?
Hodně štěstí a sil při studiu a možná také doporučení si při škole najít nějakou brigádu v oboru.
Rok dokončení studia:
2011
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Z důvodu zájmu o letectví již od dětství a touhy po profesionálním uplatnění v leteckém průmyslu.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Spoustu teoretických znalostí v nejrůznějších odvětví letectví, schopnost analytického a systémového řešení problémů.
Kde současně pracujete?
ABS Jets a.s. – Technický úsek, Vedoucí strukturálních dílen
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Vedení a koordinace práce strukturálních dílen, poskytování technologické podpory dílenským mechanikům a dozor. Příprava technologických postupů oprav. Plánování návaznosti dílenských prací na probíhající projekty těžké údržby.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Bohatý studentský život, plno studijních úspěchů a hodně štěstí při hledání pracovních příležitostí v leteckém průmyslu.
Rok dokončení studia:
2023
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Chtěl jsem něco s letadly a jelikož můj sen byl se stát pilotem-technikem (ne borťák) tak obor TUL mi do toho krásně zapadnul.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Neskutečné penzum znalostí na kterých se velice snadno dále staví (například: legislativa, samozřejmě konstrukce letadel a motorů, navigace, provoz LD atd.)
Kde současně pracujete?
CAMO
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Teď už skoro vše CAMO dělá. Tvorba AMP, vedení listů limitních dílů – TLL, AD, SB, komunikace s ÚCL, ale občas taky vezmu šroubovák do ruky.
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Bakaláře jsem šel jenom zkusit a nakonec jsem tady zůstal až do ing. Jenom to vydržet a obětovat tomu čas.
Rok dokončení studia:
2016
Proč jste si vybral studium na ÚLD?
Pro uskutečnění snu stát se pilotem + zároveň získání vzdělání v leteckém oboru.
Co Vám toto studium přineslo/dalo do Vašeho pracovního života a uplatnění na trhu práce?
Balakářské studium – zejména teoretické znalosti z předmětů požadovaných na ATPL zkoušky a zároveň základy vysokoškolské matematiky/fyziky apod.;
magisterské spíše obecné znalosti napříč leteckým průmyslem – ekonomiku, údržbu, letecký provoz atd.
Kde současně pracujete?
Pro českou leteckou společnost v privátním (business) komerčním leteckém provozu.
Jaká je Vaše pracovní náplň?
Pilot a zároveň Ground Operations Manager
Co byste vzkázal budoucím/současným studentům?
Snažte se „nasosat“ maximum informací od zkušených kmetů. Za nás to byl např. prof. Brož a další kapacity v oboru. Tyto zkušenosti jsou k nezaplacení, obzvláště v dnešní zrychlené internetové době, kdy těchto kapacit dle mého soudu ubývá. Také cestujte, doporučuji využít program Erasmus!