Provoz letecké dopravy v sobě kombinuje jak činnosti, které jsou čistě provozní, tak i oblasti kde probíhá velmi intenzivní primární výzkum. Vzhledem k tomu že letecký provoz ovlivňuje celá škála vlivů, faktorů a činnosti je i výzkum v této oblasti různorodý. Stejně tak výzkum v rámci laboratoře provozu letecké dopravy je tedy velmi rozdílný od primárního až po aplikovaný. Příjemci výzkumu mohou být jednotliví provozovatelé letecké dopravy, provozovatelé služeb v oblasti letectví ale v případě primárního výzkumu může být přesah i mimo oblast dopravy. Laboratoř provozu letecké dopravy se snaží přispívat k pokroku a výzkumu a zakládá si na své schopnosti řešit kvalitně velmi různorodou paletu výzkumných problémů dotýkajících se letectví.
Výzkum v oblasti lidských faktorů se specializuje na hodnocení a objektivizaci psychofyziologické kondice člověka s primárním fokusem na leteckou dopravu. Primárně se v rámci výzkumných aktivit jedná o hodnocení a klasifikaci psychofyziologického stavu leteckých specialistů, jako jsou piloti, řídící letového provozu nebo technici údržby letecké techniky. Portfolio našich výzkumných aktivit však zahrnuje také problematiku hypoxie, vestibulárních iluzí, percepce, competency-based a evidance-based výcviku. Tyto aktivity jsou realizovány v spolupráci s partnerskými institucemi a ve většině případů také podpořené projekty a granty.
Evropský systém řízení letového provozu prochází v poslední dekádě dynamickými změnami, které jsou iniciovány a akcelerovány legislativním rámcem označovaným jako Single European Sky (SES). Naplňování současných výkonnostních cílů zvyšuje inovativní tlak nejen na jednotlivé poskytovatele letových navigačních služeb, ale i na všechny zainteresované subjekty, nemluvě o nevyhnutelných liberalizačních trendech v této oblasti. Technologický pilíř iniciativy SES tvoří projekt SESAR (Single European Sky ATM Research), který poukazuje na šíři a náročnost výzkumných aktivit akcentovaných v Evropském regionu, jak na poli výzkum a vývoje nových technologií a postupů v ATM, tak v jejich zavádění do praxe. Ústav letecké dopravy Fakulty dopravní neparticipuje přímo na žádném z projektu SESAR, nicméně se snažíme v rámci výzkumných aktivit přispět na národní úrovni k naplňování dílčích cílů, které nejsou pokryty aktivitami velkých hráčů na poli evropského ATM výzkumu. Některé z těchto našich výzkumných aktivit jsou podpořeny Technologickou agenturou ČR. Jedná se v současnosti o projekty zaměřené na výzkum vlivu rušení GNSS signálu v oblasti letectví, inovativní způsoby navigace vrtulníků letecké záchranné služby v České republice s využitím GNSS, postupů Point in Space a tratí Low Level Routes.
Bezpilotní systémy jsou aktuálně vnímány jako zásadní přelomový prvek v letectví, který je třeba řešit jak v úrovni provozní, tak výzkumné. Díky tomu, že se jedná o oblast starou téměř stejně jako samotné letectví, až s příchodem digitalizace a miniaturizace nabrala na důležitosti, která se stále zvětšuje. To znamená stále další a další nové výzvy, kdy aktuální doba může být označena jako hlavní zrod bezpilotního letectví. Až toto desetiletí ve skutečnosti ukáže, jak bude provoz letadel bez pilota na palubě na naší planetě vypadat. Bezpilotní systémy a jejich provoz jsou zásadním odklonem od dosud existující a dodržované organizace letového provozu se všemi pravidly, předpisy a postupy zaměřenými na stěžejní prvek systému, člověka, kterého dokáží z velké části nahradit autonomním provozem již dnes. Bezpilotní systémy však vstupují do vzdušného prostoru jako nová část letectví a v rámci ní je třeba spolupráce všech zapojených subjektů od výzkumu, přes dozorové orgány, po všechny typy účastníků a přispěvatelů zajišťujících provoz. Tým bezpilotních systémů se věnuje celé šíři této problematiky tak, aby rozvoj bezpilotního letectví mol být co nejrychlejší.
Letecká údržba je jedním z podpůrných procesů v letecké dopravě. I když není vždy vidět, do značné míry na ní závisí bezpečnost leteckého provozu a neméně pak i jeho efektivita, resp. celková nákladovost, a tedy dostupnost letecké dopravy společnosti. Procesy letecké údržby přestavují komplexní systém, který v sobě skrývá organizaci práce týmů, plánování dostupných prostorů, nástrojů a materiálu a další logistické a podpůrné úkony. Množství a různorodost úkonů na každém letadle, včetně celé řady neurčitostí, které mohou během revizí vyvstat, znesnadňují údržbovým organizacím jejich práci. Ústav letecké dopravy se v této oblasti věnuje vývoji nástrojů zaměřených na podporu plánování a provádění letecké údržby, které cílí na celkové řízení a optimalizaci jejich procesů. Věnujeme se identifikaci závislostí v údržbě a predikcím jak plánovaných tak neplánovaných úkonů, včetně vývoje softwarových nástrojů šitých na míru konkrétní organizaci a konkrétním problémům.