Ústav letecké dopravy nabízí několik modelů spolupráce pro letecké organizace a další subjekty, které se podílejí na provozu letecké dopravy, nebo na vývoji a výrobě letecké techniky či zajišťování souvisejících služeb. Ústav má zájem o maximální propojení akademické půdy s praxí, a pro tento účel nabízí své odborné kapacity i zázemí. Spolupráce může být orientována na oblast vzdělávání nebo na oblast R&D a inovací.
V oblastí vzdělávání vám můžeme pomoci přípravou nových odborníků šitých na míru vašim potřebám, nebo nabídnout doplňující vzdělání vašim stávajícím zaměstnancům formou dedikovaných kurzů dle vašich potřeb.
V oblasti R&D a inovací nabízíme řešení všech typů provozních problémů z oblasti provozu letecké dopravy. Jsme otevřeni jak jednoduchým a krátkodobým aktivitám, tak dlouhodobějším a komplexnějším projektům s různými formami financování. Detaily jednotlivých modelů spolupráce naleznete níže.
Pokud vás některý z modelů zaujal nebo byste se rádi dozvěděli více detailů ke konkrétnímu problému, neváhejte kontaktovat vedoucího Ústavu, Jakuba Krause.
Jedná se o nejjednodušší a nejméně náročný model spolupráce s naším Ústavem. Model je určen pro řešení menších provozních problémů, které mají prvek inovace, a o řešení kterého se pokusí student bakalářského nebo magisterského programu, pod odborným vedením některého z našich specialistů na danou doménu.
Od našich partnerů vyžadujeme pouze čas na konzultaci, popř. přístup k některým provozním datům v závislosti od tématu práce. Pokud to povaha dat vyžaduje, v souvislosti s danou prací je běžnou praxí uzavírat smlouvu o mlčenlivosti či podobné ujednání.
Tento model má potenciál rozvinout určitou problematiku, jejíž rozsah a hloubka nemusí být na počátku zřejmá. Je pak na vás, jak s výsledkem práce naložíte. Model nabízí také potenciál získat studenta jako svého budoucího zaměstnance, kterého můžete již během jeho studia postupně vyškolit na výkon jeho budoucího zaměstnání. Ústav v tomto ohledu klade důraz na selekci studentů a snaží se tento potenciál pro své partnery maximalizovat.
Tento model je určen pro řešení složitějších problémů leteckého provozu s prvkem inovace a výzkumu, obvykle se jedná o dvou nebo tří leté výzkumné projekty vedené Ústavem. Na řešení se přímo podílejí naši specialisti, práce kterých je plně hrazena z veřejných zdrojů. Umožňuje tak leteckým organizacím výzkumné projekty se značným rozšířením personální i finanční podpory díky zapojení specialistů z Ústavu, a tedy zefektivnit vynakládané náklady na řešení. Model však vyžaduje definici projektového záměru, jeho přípravu a podání do veřejné soutěže v existujících programech na podporu vědy a výzkumu (např. programy Technologické agentury ČR), je tak ve výsledku méně pružný. Podmínkou financování z veřejných zdrojů je, že projekt bude mít společenský přínos a že záměr zodpovídá strategickým cílům rozvoje odvětví letecké dopravy daných státními či mezinárodními institucemi.
Od našich partnerů se zde vyžaduje zapojení do řešení projektu, formou alokování vlastních pracovních výkonů. Obvykle však většinu práce vykoná Ústav, od partnerů je vyžadováno spíše pravidelné konzultační činnosti a ověření výsledků projektu v provozu.
Tento model má potenciál nalézt řešení složitějších problémů na míru leteckému provozu, ze kterých se odvozuje obecná znalost o daném problému. Obecná znalost se obvykle publikuje formou vědeckých článků nebo zveřejněním obecně využitelné části výsledků. Tyto výsledky jsou však již v rámci projektu nasazeny a posléze uzpůsobeny na míru našim partnerům tak, aby je mohli okamžitě využít v provozu. Tato část výsledků zůstává neveřejná a je předmětem dohody mezi Ústavem a konkrétním partnerem, jak se dále bude s výsledky zacházet.
Jedná se o pružný model plně na míru našim partnerům. Tento model umožňuje řešení jednoduchých i složitých problémů s prvkem inovace nebo výzkumu přímo našimi specialisty a s využitím našeho zázemí. V tomto modelu nevznikají žádná formální omezení na jeho obsah nebo časový rámec, jeho financování je však plně na straně našich partnerů. Model je podobný fungování konzultačním společnostem.
V tomto modelu si formu spolupráce určuje náš partner, Ústav se snaží požadavkům vyjít maximálně vstříc.
Tento model má potenciál nalézt řešení jakýchkoliv provozních problémů na míru leteckému provozu, výsledky spolupráce zůstávají neveřejné, ve vlastnictví našich partnerů.
Ústav letecké dopravy nabízí také možnost dedikovaných školení a kurzů na míru konkrétní organizaci. Kurzy nabízíme jako varianty předmětů, které Ústav vyučuje v bakalářském nebo magisterském studiu pro partnery, kteří potřebují vyškolit skupinu zaměstnanců v konkrétní oblasti.
Obsah a rozsah kurzu či školení je obvykle předmětem dohody mezi naším partnerem a Ústavem. Ústav se obvykle snaží vyjít maximálně vstříc potřebám partnerů, kurzy a školení tak bývají zpravila unikátní dle aktuálních potřeb.
Výhodou kurzů je, že naši lektoři se v jednotlivých doménách pohybují obvykle i v oblasti výzkumu a v rámci mezinárodní komunity, mají tak dobré znalosti současné teorie, včetně směřování dané oblasti do budoucna. Kurzy díky jejich původu ve vysokoškolských předmětech mají široký kontext a jsou prakticky orientovány, mohou tedy vašim zaměstnancům nabídnout znalosti z dané problematiky s přesahem, které jim umožní myslet o dané oblasti kriticky a v provozu navrhovat inovativní řešení.