Aktuální témata závěrečných prací jsou přístupná v systému ZP-ULD nebo po konzultaci s vedoucím projektu.
V rámci projektu spolupracujeme s partnery z praxe
Člověk je v letectví přítomen ve všech jeho aspektech provozu. Navzdory mnohaleté snaze a rychlému vývoji automatizace letectví dnes ani zítra nebude plně automatizováno a lidi celkem určitě budou i nadále vykonávat řadu kritických funkcí, které jsou nezbytné pro letecký provoz. Na jedné straně člověk svou inteligencí a schopností přizpůsobit se mnoha nečekaným podmínkám překonává možnosti automatizace, na straně druhé však umí být i slabým článkem celého systému, mnohdy v těch nejméně žádoucích situacích. Statistické údaje dostupné k leteckým dopravním nehodám uvádějí, že velká část je způsobena právě chybou člověka. Více než polovina těchto nehod je pak způsobena chybou pilotů a letových posádek při výkonu jejich práce. Pokud vás zajímá, proč tomu tak je a jak můžeme člověku pomoci v leteckém provozu chybovat méně, pak je tento projekt tou správnou volbou pro vás.
Cílem tohoto projektu je nalézt faktory založené na sledování psychofyziologického stavu (např. únavy, stresu, pozornosti apod.) leteckých specialistů (zejména pilotů), které mají vliv na výkonnost jednotlivce, a které by tak mohly ohrozit bezpečnosti letového provozu. S těmito faktory pak lze pracovat ve smyslu úpravy ergonomie kokpitů, leteckého výcviku, přezkušování nebo vývojem nástrojů, které by mohly pilotům a letovým posádkám pomoci v reálnem provozu. Nově se na projektu využívá také virtuální a rozšířená realita, které mají potenciál se stát jedním z takových nástrojů v letectví.
Projekt patří mezi náročnější a je určen zejména pro studenty, kteří mají zájem analyzovat data s využitím matematických a statistických metod. O člověku se toho totiž dovíme nejvíc v rámci experimentů s reálnými subjekty, až už na simulátoru nebo v reálnem prostředí. Takové experimenty ale generují množství dat, která je potřeba analyzovat a správně interpretovat. Na druhou stranu na projektu působí několik zkušených vedoucích, kteří vám rádi se vším pomohou, a ve výsledku zajistí realizaci kvalitních témat s přesahem do praxe.
Projekt Lidský faktor v letectví se zaměřuje na několik základních témat:
V rámci těchto témat mají studenti možnost pracovat na aktuálním výzkumu, který vzniká ve spolupráci s partnerskými organizacemi. Několik z těchto témat je řešeno v rámci výzkumných projektů, do nichž se v některých případech mohou studenti zapojit.
Projektová výuka má dvě formy – práce samostatně a ve skupině. Konkrétní forma závisí od studentem zvoleného tématu, resp. zda je dané téma možné realizovat týmově nebo ne. Samotný projekt pak stojí na několika principech:
Ve většině realizovaných prací je opravdu nezbytné využít základní znalosti z oblasti algoritmizace či programování, není se ale čeho obávat pokud v této oblasti nemáte žádné zkušenosti či dovednosti. Tým vedoucích projektu vám ochotně poradí a pomůže potřebné základy v rámci výuky nabýt.
Z pohledu práce na projektu není vyžadována prezenční přítomnost v daném časovém rozsahu, pokud to není nutné. Práce na projektu závisí zejména od toho, zdali probíhají experimentální měření a vy se jich účastníte, nebo se zpracovávají data či tvoří potřebný software.
V rámci projektu Lidský faktor v letectví dochází ke spolupráci s většinou dalších projektů Ústavu letecké dopravy, zejména s projekty Bezpečnost v letecké dopravě, Moderní trendy rozvoje letišť nebo Provoz letecké dopravy. Meziprojektová spolupráce je založena na specifikách řešeného téma a v proto také konkrétní tým studentů je vytvořen tak, aby mohlo dojít k úspěšnému řešení daného téma. Některé témata totiž přesahují člověka samotného, což vyžaduje propojení většího množství pohledů na daný problém, obvykle v závislosti od kontextu, ve kterém zkoumaný pracovník v letectví vykonává svou činnosti.
Výuka na projektu Lidský faktor v letectví spadá pod činnost Laboratoře lidského faktoru a automatizace v letectví, která je vědeckým pracovištěm Ústavu letecké dopravy vybaveným pro realizaci výzkumných aktivit v doméně lidského činitele. Členové laboratoře jsou akademičtí pracovníci a studenti doktorského studia FD ČVUT, kteří se sami podílejí na výzkumu ve spolupráci s partnerskými organizacemi a tímto zajišťují aktuálnost a praktický význam řešených témat. Studenti v průběhu projektové výuky mají i možnost nahlédnout do řady praktický aplikací u partnerů výzkumu a potenciálně tak již během studia identifikovat vhodné uplatnění na pracovním trhu.