V případě zájmu o studium na Ústavu letecké dopravy a pro bližší informace, nás neváhejte kontaktovat.
Na Ústavu letecké dopravy v bakalářském studiu je možné studovat obory Profesionální pilot, Letecká doprava a Technologie údržby letadel. Následně je možné pokračovat v magisterském studiu v oboru Provoz a řízení letecké dopravy, přičemž na tento obor lze navázat i v doktorském studiu. Naši studenti jsou komplexně připravováni – mohou získat i licenci dopravního pilota ATPL nebo technika údržby letadel kategorie B.
Studium je zaměřeno na výchovu vysokoškolsky vzdělaných profesionálních pilotů pro provozovatele letecké dopravy, případně pro výkon ostatních druhů leteckých prací, pro které se požaduje některý z vyšších typů průkazu způsobilosti profesionálního pilota s odpovídajícími kvalifikacemi. Absolventi tohoto studijního oboru mohou najít uplatnění ve všech evropských státech, protože získaná kvalifikace je společná pro všechny státy náležející k EASA (celá EU + několik dalších celkem 35 států). ČVUT je jediná vysoká škola v ČR která umožňuje integrovaný výcvik ATPL(A), který je upřednostňován leteckými dopravci.
Obor je tříletý a forma studia prezenční. Absolventi mají při úspěšném dokončení studia nárok na akademický titul Bakalář (Bc.). Po dokončení studia mohou absolventi pokračovat na magisterský studijní obor Provoz letecké dopravy, který je společný pro všechny bakalářské obory s leteckým zaměřením. Absolventi dvouletého magisterského programu mají nárok na akademický titul Inženýr (Ing.).
Absolventi oboru profesionální pilot kromě akademického titulu, při splněných všech podmínek dostanou po skončení studia Certifikát o absolvování výcviku, který je opravňuje k vykonání zkoušek pro získaní Průkazu pilota dopravního letadla (ATPL(A)) na Úřadu pro civilní letectví ČR. Po úspěšném vykonání zkoušky obdrží příslušný pilotní průkaz a okamžitě mohou nastoupit do letecké praxe.
Výuka teorie pro získání pilotního průkazu a dalších předmětů probíhá na Fakultě dopravní ČVUT v Praze. Fakulta je držitelem osvědčení „Approved Training Organization No 010 – ATO 010“ pro výuku pro kvalifikaci dopravní pilot (letoun), které bylo vydáno Úřadem pro civilní letectví ČR.
Praktický výcvik létání probíhá v jedné z partnerských leteckých škol (aktuálně DSA nebo F-AIR) dle výběru studenta. Leteckou školu kde budou výcvik absolvovat si studenti zvolí začátkem prvního semestru studia (v prvním měsíci studia). Praktický pilotní výcvik si studenti hradí z vlastních prostředků. Cena pilotního výcviku pro získání pilotního průkazu ATPL(frozen) je přibližně 1 500 000,- Kč včetně DPH. V ceně nejsou zahrnuty palivové a přistávací poplatky, které se mohou lišit pro každý jednotlivý výcvik a dosahovat přibližně 10% ceny výcviku. Ceny jednotlivých leteckých škol i podmínky pro získání úvěrů se liší, studenti proto dostanou příležitost a dostatek času se detailně s jednotlivými školami seznámit, aby si mohli vybrat optimální řešení pro svou situaci.
Přijímací řízení pro obor Profesionální pilot je z předmětů Matematika a Anglický jazyk. Ještě před přijímací zkouškou je třeba, aby uchazeč o studium byl držitelem Průkazu zdravotní způsobilosti leteckého personálu 1. třídy. Průkaz vystaví Ústav leteckého zdravotnictví po absolvování vstupní prohlídky. Na prohlídku je třeba se objednat s několika týdenním předstihem a hradí si ji zájemce o studium. Detaily o přijímacím řízení jsou k dispozici na stránkách Fakulty dopravní ČVUT v Praze.
Cílem studijního programu „Technologie údržby letadel“, který je zařazen do systému strukturovaného studia na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, je poskytovat odpovídající vysokoškolské vzdělání, které současně odpovídá evropským požadavkům na výcvik osvědčujícího personálu údržby letadel podle předpisu Part-66 a Part-147. Fakulta dopravní ČVUT v Praze má osvědčení „Organizace pro výcvik osvědčujícího personálu údržby“ od Úřadu pro civilní letectví ČR (ÚCL) v souladu s evropskými předpisy.
Jedná se o bakalářský studijní program zaměřený na přípravu k budoucímu povolání. Vzhledem k náplni tohoto bakalářského studijního programu dle předpisu Part-66 se odborné výuky dosahuje s využitím specialistů z Fakulty dopravní, Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze a dále s vyžitím specialistů z organizací civilního letectví. V průběhu studia je možné složit všechny zkoušky z teoretických znalostí požadované předpisem Part-66.
Absolvent je připraven k výkonu funkce technik osvědčující údržbu letadel nasazovaných v obchodní letecké dopravě jako například u Czech Airlines Technics, a.s., Job Air, a.s., ABS Jets, a.s., DSA a.s., OK Aviation, a.s., či dalších. Absolventi studia najdou uplatnění také ve výrobních závodech všech států Evropské unie, kde jsou vyráběna letadla pro obchodní leteckou dopravu.
Bakalářské studium se předpokládá se standardní dobou studia 3 roky. V průběhu šesti semestrů jsou studenti průběžně připravováni v rámci teoretických předmětů s přesahem do praxe zahrnující všechny oblasti od matematiky a fyziky, přes elektroniku, materiály, aerodynamiku, postupy údržby, konstrukci, systémy, motory až po vrtule. Paralelně s teoretickou výukou je možné využít smluv o spolupráci, které má Fakulta dopravní uzavřené s údržbovými organizacemi pro nalezení nejvhodnější praxe, aby bylo zajištěno propojení teoretických a praktických znalostí. Dohody jsou uzavřené s organizacemi, které mají osvědčení dle Part-145.
Absolventi najdou okamžitě uplatnění v praxi nebo budou mít možnost pokračovat ve studiu navazujícího magisterského studijního programu po absolvování přijímacího řízení do magisterského studia. V současné době se předpokládá, že je ve státech EU podstav leteckých techniků a mechaniků v odhadované míře 6 000 lidí. Většina členských státu si tento fakt uvědomuje a snaží si dostatek kvalifikovaného personálu udržet zaměstnaneckými výhodami a výší osobního ohodnocení, které se již začíná blížit ohodnocením pilotů. Tento trend se již začíná projevovat i v ČR.
Absolventi ukončují studium v souladu se zákonem složením státní závěrečné zkoušky, která je spojena s obhajobou bakalářské práce.
V rámci studia je maximalizovaný počet výukových hodin zaměřených přímo na teoretické znalosti, které jsou potřebné pro průkaz B1 (Údržba letadel – drak / motor) a B2 (Údržba avioniky letadel).
Bakalářský program je možné studovat dvěma možnostmi:
K oběma možnostem lze doplnit dobrovolnou praxi.
Bližší informace k výcviku a získání průkazu AMT dle Part 66 naleznete zde.
Podmínkou přijetí ke studiu v bakalářském studijním programu je dosažení úplného středního nebo úplného středního odborného vzdělání a prokázání potřebné způsobilosti pro vysokoškolské studium. Prokázání potřebné způsobilosti je obsahem přijímacích zkoušek, jejichž průběh každoročně stanovuje směrnice děkana.
Aktuálně do studijního programu nejsou požadovány přijímací zkoušky.
Obor/specializace Letecká doprava (LED) spadá pod studijní bakalářský program Technika a technologie v dopravě a spojích. Studium v oboru LED je zaměřeno na výchovu vysokoškolsky provozně-technicky vzdělaných odborníků pro civilní letectví v ČR i ve světě. Studium je rozděleno do dvou bloků. První blok studia zabírají první tři semestry z celkového počtu 6 semestrů. Studijní plány – vyučované předměty, jejich rozsah a obsah jsou v tomto bloku společné pro všechny studenty bakalářských oborů studijního programu Technika a technologie v dopravě a spojích na Fakultě dopravní a zajišťují předání základních teoretických znalostí. Studium 2. bloku prezenční formy studia (4. až 6. semestr) je projektově orientováno. Před jeho začátkem si studenti prezenční formy volí ve výběrovém řízení některý z nabízených odborných projektů a tím i obor/specializaci, kterou hodlají studovat. Projekty jsou zaměřeny na odbornou problematiku a vyúsťují v bakalářskou práci. Po volbě některého z projektů v rámci oboru/specializace LED přechází studenti do druhého bloku bakalářského studia, kterého náplní je výuka leteckých předmětů. Skladba předmětů zahrnuje jednotlivé provozní a organizační části letecké dopravy, které jsou v praxi vzájemně propojené. Mezi hlavní patří obchodní činnost v letecké dopravě, řízení letového provozu, navigace, plánování letů a provoz letiště. Technická část studia se věnuje letounům, jako specifickým dopravním prostředkům, co zahrnuje znalost konstrukce leteckých motorů, znalost jejich provozních vlastností, obecných požadavků na leteckou techniku a požadavků na údržbu. Studium doplňují témata z oblasti ekonomiky a legislativy letecké dopravy.
V rámci oboru/specializace Letecká doprava jsou nabízeny tyto projekty:
Absolventi studijního programu letecká doprava získají teoretické i praktické znalosti, díky kterým budou schopni zastávat provozně-technické a provozně-ekonomické pozice ve společnostech zaměřených na provoz letecké dopravy. Absolvent najde uplatnění v rámci provozovatelů letišť, leteckých společností, poskytovatelů služeb řízení letového provozu a dalších leteckých organizacích. Dále také ve společnostech zaměřených na leteckou techniku a její údržbu anebo výcvik leteckého personálu. Vzhledem ke znalosti předpisové základny a předpisů, které tvoří leteckou legislativu, se budou také schopni začlenit do pracovního procesu ve státní správě, například na Ministerstvu dopravy ČR nebo v rámci administrativních či dozorových činností Úřadu pro civilní letectví. V rámci práce na studentských projektech získají absolventi koncepční myšlení, kontakt s praxí, naučí se pracovat v týmech a budují vlastní invenci. Nabyté vědomosti, schopnosti a dovednosti vytvoří důležitý znalostní přesah, který se v praxi projeví schopností řešit operativní záležitosti a zlepšovat procesy, které budou v rámci zaměstnání provádět.
Absolvent získá komplexní přípravu kvalifikovaných odborníků s odpovídající evropskou úrovní bakalářského vysokoškolského vzdělání. Šířka záběru teoretické přípravy pokrývá mezinárodní standardy leteckého provozu s rozšířením na leteckou dopravu jako celek. Absolvent je produktem prvostupňového vysokoškolského vzdělání a má také příležitost k pokračování v magisterském studiu příbuzných studijních programů se zaměřením na leteckou dopravu.
V rámci programu Provoz a řízení letecké dopravy jsou nabízeny tyto projekty:
Studium profiluje odbornost v oblasti letecké dopravy, s důrazem na kultivování inženýrských, manažerských dispozic pro vedoucí a expertní pozice v organizacích civilního letectví, s předpokladem významného karierního růstu. Všichni absolventi mají také dobré znalosti obecné i odborné letecké angličtiny, na trhu práce tedy nacházejí uplatnění i v zahraničí. Obsah vzdělání je zaměřen tak, aby absolventi mohli úspěšně vykonávat povolání odborníků v letecké dopravě, nejen v prostředí širokého spektra komerčních firem, ale také na pozicích ve státní správě či samosprávě, či byli schopni samostatné odborné práce ve výzkumu a v organizacích zabývajících se plánováním, návrhem, vývojem, údržbou dopravních technologií či služeb civilního letectví.
Absolventi jsou schopni zastávat odpovědná místa na střední a vyšší řídící úrovni u leteckých dopravců (především České aerolinie, Smartwings a jiní), mohou zastávat řídící funkce u provozovatelů mezinárodních letišť (Letiště Praha, Ostrava, Brno atd.), u poskytovatelů služeb pro letecké dopravce (Řízení letového provozu ČR, handlingové společnosti atd.) anebo kontrolní funkce na Úřadě pro civilní letectví ČR nebo Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy. V důsledku sjednocení předpisové základny pro oblast civilního letectví v Evropské unii, mají absolventi možnost uplatnění v ostatních evropských státech, prioritně v evropských organizacích, jakými jsou Agentura pro bezpečnost letectví Evropské unie (EASA) a Evropská organizace pro bezpečnost letového provozu (EUROCONTROL).
Šířka záběru teoretické přípravy pokrývá mezinárodní standardy provozu letecké dopravy, poskytuje inženýrské vzdělání a dává také příležitost uplatnění v profesích s karierní budoucností nejen v letecké dopravě. Cílem tohoto studia může být i příprava na vědeckou kariéru – doktorské studium.
Podmínkou přijetí ke studiu v magisterském studijním oboru v rámci strukturovaného vzdělávání je úspěšné absolvování bakalářského studia. Prokázání potřebné způsobilosti je obsahem přijímacích zkoušek, jejichž průběh každoročně stanovuje směrnice děkana. Přijímací zkouška je z oblasti teoretické, oboru letecké dopravy a angličtiny. Na úřední desce fakulty se zveřejní lhůta pro podání přihlášek, podmínky přijetí, způsob ověřování jejich plnění, forma a rámcový obsah zkoušky a kriteria pro její vyhodnocení.
Ke studiu v doktorském studijním programu jsou přijímáni absolventi magisterského studijního programu „Provoz a řízení letecké dopravy“ i absolventi příbuzných magisterských programů dalších vysokých škol. Přijímací řízení má charakter výběrového řízení. Přijati jsou uchazeči, kteří úspěšně složili přijímací zkoušku probíhající před přijímací komisí, která formou pohovoru ověřuje zájem uchazeče a vědomostní předpoklady ke studiu doktorského studijního programu. Zde je nutno prokázat hlubší znalosti z matematiky, aktivní znalost anglického jazyka a odborné znalosti z oblasti civilního letectví. Dále uchazeč musí přesvědčivě prokázat znalosti ve vztahu ke zvolenému rámcovému tématu doktorské disertační práce.
Základní charakteristikou doktorského studia v oboru „Provoz a řízení letecké dopravy“ je oborová návaznost s možností dotvářet ve volitelné části studijního bloku programu užší odborné zaměření. Doktorský studijní program je zaměřen na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost doktorandů, zejména v těchto oblastech:
Program je orientován tak, aby student měl možnost prohloubit svoje teoretické vědomosti pro svoji konkrétní vědeckou práci při řešení vědeckovýzkumných úkolů pod vedením školitele. Studenti jsou připravováni na řešení složitých analytických a rozhodovacích procesů v oblasti technologie a managementu v letecké dopravě a telekomunikacích na současné úrovni poznání.
Cílem doktorského studia programu „Provoz a řízení letecké dopravy“ je rozvíjet samostatné tvůrčí schopnosti doktorandů a metody vědecké práce pod vedením školitele tak, aby mohli dále v teorii i praxi samostatně rozvíjet problematiku oboru.
Absolvent získává v rámci programu prohloubené vědomosti z aplikované matematiky, uspořádání letového provozu, bezpečnosti letecké dopravy a dalších oblastí letecké dopravy i dopravy obecně jako je ekonomika dopravy, provozní optimalizace, krizový management, lidský činitel v letectví anebo přehledové a navigační systémy v letectví.
Absolvent nalezne uplatnění v tvůrčím řešení problematiky provozu a řízení letecké dopravy, na vědeckovýzkumných pracovištích v komerčních subjektech působících v letectví, ve státní správě i na pracovištích vysokých škol. Uplatnění nalezne i jako špičkový manažer letecké dopravy v provozních organizacích, či v úřadech státní správy při řešení složitých, komplexních problémů týkajících se provozu a řízení letecké dopravy.